Tenerife friss hírek

Blue Flag díj tenerifei strandoknak

News image

2012.07.06. Idén 45 "Kék zászló"-t osztottak ki a Kanári-szigeteken 2012-ben 45 db kanári-szigeteki strand kapta meg az igen rangos "Kék zászló" ...

Fast and Furious 6. - Tenerifén forgatjá

News image

2012.07.04. Fast and Furious 6. - Tenerifén forgatják Készül a nagy sikerű akciófilm - Halálos Iramban - hatodik része. Ezt az ...

Fontos: Ryanair weboldal karbantartás

News image

2012.05.16. Fontos: Ryanair weboldal karbantartás Figyelem! A május 18-20-diaki hétvégén a Ryanair légitársaság karbantartást végez a weboldalán! Ez fontos információ mindazoknak, ...

Siam Park új csúszda

News image

2012.05.10  Siam Park - új, fantasztikus attrakciók! A tenerifei Siam Park újdonságokkal várja 2012-ben a látogatóit! Az idei évet egy meglepetés VIP ...

Tenerife afrikai utcai árusok

News image

2012.04.22. Tenerife utcai, afrikai árusok Ha valaki nyaralt már Tenerifén, tapasztalhatta, hogy egész nagy számú fekete bőrű közösség él a szigeten. A ...

-
+
5

Beszélgetés Rakonczay Gáborral

2012.02.07.

Rakonczay Gáborral telefonon beszélgettünk, míg Gran Canarián tartózkodott. A vele készült interjút most, ezúton szeretnénk közzé tenni.

Rakonczay Gábor útközben

Gábor, milyen volt a találkozás Vikivel a kikötésed után?
Nagyon jó volt, itt töltött velem 10 napot. Bár ez a 10 nap úgy elrohant! Nagyon sok intézni valónk volt, elrohant az idő.
Amíg a vízen voltam Viki minden nap mondta, hogy mennyi szurkolói üzenetet, emailt kapok, de most tudatosodott bennem igazán, mikor Viki megmutatta őket, és magam is láthattam!

A kérdésem általános, de mégis hadd kérdezzem meg! Milyen volt az út Portugáliától a Kanári-szigetekig?

Elég erős idő volt, talán két nap szélcsend volt összesen. Sokszor 20-24 csomós szélben haladtam, 4-5 méteres hullámok között, ami egy ilyen kicsi hajóban komoly kihívásnak számít. A szél iránya az szerencsére kedvezett. Nagyon nagy volt a hajó forgalom, emiatt gyakran nappal szinte semmit sem tudtam pihenni. Az éjjel abból a szempontból jobb, hogy a pozíció fényt már viszonylag messziről kiszúrják, tehát észlelnek, hogy a vízen vagyok.

Gábor, hallottuk, hogy a pozíció fénnyel voltak gondok.

Igen, belement a nedvesség, a sós víz, ami nagyon hamar tönkre teszi az elektronikus berendezéseket. Zárlatot kapott az eszköz. Volt, mikor füstölt, volt, mikor lecsapta az egész biztosítékot. Kénytelen voltam magam barkácsolni átmenetileg egy jelzőfényt. Egy ásványvizes flakon alját és tetejét összeragasztottam, és beleraktam egy led égőt. Ez így nagyon egyszerűnek hangzik, de tudni kell, hogy kint a vízen minden sokkal nehézkesebb. Az árbocot is elkezdtem kint szétszerelni, de abba kellett hagynom, mert a körülmények nem voltak alkalmasak a szereléshez. A hajózáshoz hozzá tartozik, hogy tudnod kell kezelni a felmerülő kihívásokat azonnal, meg kell találni a működő, legegyszerűbb megoldást.

Mi volt az út során a legizgalmasabb?

Izgalom? Ez a szó a vízen más értelmet nyer. Inkább azt mondanám, hogy az első 2-3 nap nehéz volt a magány miatt, aztán közvetlenül a féltáv előtt volt egy mélypontom. Úgy éreztem már nagyon régóta evezek, és akkor még egyszer annyi evezés állt előttem, illetve akkor még nem láttam, hogy mikor érkezek meg Gran Canariára. Ekkor rakoncátlankodott a pozíció fény is, elég rossz idő volt, a kabinban 16 fokot mértem, és ráadásul minden vizes lett. Ezek a dolgok összeadódtak, és rám nehezedtek. De hamar helyre tettem fejben a dolgokat, és összeszedetten, jó hangulatban lapátoltam a célom felé. Klasszikus izgalmat akkor éreztem csak, amikor elértem a szigetet, és befordultam a kikötőbe.

Talán még az "izgalmas" kategóriába sorolhatom, amikor szembe találtam magam egy komppal, és majdnem kereszteztük egymás útját. De ahogy említettem, itt másfajta érzelmekkel találkozik az ember, mint a szárazföldön. Kint az óceánon, mikor csak magadra számíthatsz, minden sokkal lassabban történik, és minden sokkal végletesebb. Minden olyan igazi! Például, mikor beestem a vízbe, akkor bent voltam a vízben, és éreztem, hogy ennek tétje van! Csak egyszer lehet rosszul beesni a vízbe. Vagy amikor becsapott egy hullám a hajóba, és valami nem volt kikötve, akkor azt elsodorta víz, elment. Persze nagyon komolyan is veszi az ember, ez máshogy nem megy.

Hogyan tudtad megoldani az alvást?

Általában mikor lefekszem pihenni, akkor már annyira fáradt vagyok, hogy azonnal elalszom, viszont ritka, hogy 2-3 órát egyben végig tudjak aludni. Többnyire 20 percenként megébredek, és át kell fordulnom a másik oldalamra. Főleg az út vége felé rendkívül mozgott a hajó. Ilyenkor nyomódik az oldalam a fekvő helyemhez, monoton odaütődik, és emiatt teljesen elzsibbad az arcom, fülem, kezem, mindenem szinte. Muszáj átfordulni, és ez így megy kb. 10-20 percenként. Vagy többször előfordul, hogy befészkeli egy gondolat magát a fejembe, hogy biztos a közelemben van egy nagy hajó. Nincs mit tenni, pánikszerűen kimászok a kabinból és kémlelem a horizontot. Persze meg kell várni amíg a kenu felér egy hullám tetejére, ami sokszor 3-4 percig is tarthat, viszont csak rövid ideig van fent a hullám klasszikus tetején. Ha egy irányt megnéztem, akkor jöhet a többi irány. Ha megbizonyosodtam, hogy sehonnan sem fenyeget hajó közelsége, akkor visszafekszem.

Tulajdonképpen sosem tudod magad teljesen kipihenni, hogy lehet ezt átvészelni?

Egy ilyen vállalkozásnak megvan a sajátos hangulata. Hozzátartozik az úthoz. Talán ahhoz hasonlítanám, mikor a diákok vizsga időszakban tanulnak. Sokszor 1 hónapon keresztül, éjjeleken át tanulnak, mégis túlélik valahogy, és levizsgáznak. Tudod, hogy ezt most végig kell csinálni. Egyszerűen megszokja a szervezet. Kikötés után például akartam aludni egy nagyot, de 4 óra pihenés után felébredtem, és teljesen kipihentnek éreztem magam.

Gábor, a hajóval mi történik, miközben te alszol?

Hát, a hajó sodródik. Szerencsére a Kanári-szigetekig tartó szakaszon a legtöbbször jól fogtam ki a szelet. Be kell állítani a kormánylapátot a megfelelő pozícióba, a GPS-en be kell lőni a megfelelő irányt, és ha ez jól sikerült, akkor amíg alszom jó irányba sodródok.

Említetted múltkor, mikor még a nyílt vízen voltál, hogy fáj a vállad. Rendbe jött?

Igen, minden rendben, kipihente magát. Egyáltalán nem érzem már. A következő, fő szakaszon majd próbálom többféleképpen terhelni, nem lesz gond.

Az út második szakaszán, ha jól tudom, kellemesebb időjárásban lesz részed.

Így van, de csak az első két-három hét után. Az első két-három hétben, amíg el nem hagyom a Kanári-szigetcsoport térségét, addig még szeszélyes időjárási körülményekre számítok. Ezután elvileg sokkal kisebb lesz a hajó forgalom, kevésbé lesz erős a szél, stabilabb lesz a légáramlás és kedvezőbb lesz a hőmérséklet is.

Mire számítasz Gábor, mennyi idő alatt teljesíted a távot?

A célom, hogy megpróbáljam 70 nap alá leszorítani az utat, bár a 80 nap is igen jó időnek számít ezzel a kenuval. Menet közben az is segít majd a gyorsabb haladásban, hogy folyamatosan kieszem az élelmiszert a hajóból, ezáltal könnyebb lesz a súlya, és könnyebb lesz hajtani is. Úgy gondolom, két-három hét után fog látszani, hogy mi az az átlag napi megtett távolság, amit tudok hozni folyamatosan.

Kenuval te vágtál neki elsőként az Atlanti-óceánnak. Lehet-e hallani reagálásokat a kenus világból arra vonatkozóan, hogy valaki megpróbálja utánad csinálni ezt az egyedül álló teljesítményt?

Nem tudok egyelőre ilyen szándékról. Gratulációkat kapok rengeteget, ami nagyon jól esik. Azt fontos tudni, hogy az óceán átkenuzása egy elég extrém válfaja a kenuzásnak. Ez a kaland nem csupán kenuzásról szól, hanem nagyon sok köze van a vitorlázáshoz is, például a navigáció miatt.

Pakolás Gran Canaria-n


Ahogy hírül adtuk, Gábor időközben már elindult a nagy Atlanti-óceán átkelésre! Indulása óta sok kalandban volt része. A legújabb és legizgalmasabb eseményekről pár nap múlva feltesszük összefoglalónkat.
 

 

Nyaraljon egy hétig kedvezményesen Tenerife szigetén! A Kanári Szigetek legszebbikén. Csak 149 euro / 8 nap / éjszaka / család.

Ezt kár lenne kihagyni! Jelentkezzen MOST!

 

 

Jelentkezés

 

Oldal elejére