Tenerife friss hírek

Blue Flag díj tenerifei strandoknak

News image

2012.07.06. Idén 45 "Kék zászló"-t osztottak ki a Kanári-szigeteken 2012-ben 45 db kanári-szigeteki strand kapta meg az igen rangos "Kék zászló" ...

Fast and Furious 6. - Tenerifén forgatjá

News image

2012.07.04. Fast and Furious 6. - Tenerifén forgatják Készül a nagy sikerű akciófilm - Halálos Iramban - hatodik része. Ezt az ...

Fontos: Ryanair weboldal karbantartás

News image

2012.05.16. Fontos: Ryanair weboldal karbantartás Figyelem! A május 18-20-diaki hétvégén a Ryanair légitársaság karbantartást végez a weboldalán! Ez fontos információ mindazoknak, ...

Siam Park új csúszda

News image

2012.05.10  Siam Park - új, fantasztikus attrakciók! A tenerifei Siam Park újdonságokkal várja 2012-ben a látogatóit! Az idei évet egy meglepetés VIP ...

Tenerife afrikai utcai árusok

News image

2012.04.22. Tenerife utcai, afrikai árusok Ha valaki nyaralt már Tenerifén, tapasztalhatta, hogy egész nagy számú fekete bőrű közösség él a szigeten. A ...

-
+
5

Interjú Rakonczay Viktóriával

2012.01.05.
Készítettünk egy rövid interjút Rakonczay Viktóriáva, aki itthonról koordinálja férje,  Rakonczay Gábor Atlanti-óceán átkenuzását, amit a világon elsőként teljesít.


Rakonczay Viktória

Honnan jött az ötlet, hogy Gábor átkenuzza az Óceánt?
Amikor az Atlanti-óceánon eveztünk együtt, már akkor felmerült Gáborban, hogy ki szeretné próbálni magát egyedül. Mikor megtudtuk, hogy Fa Nándor barátunknak van egy óceáni kenuja, akkor elkezdtünk komolyabban foglalkozni a gondolattal. Felmerült, hogy Fa Nándor kölcsönadná a hajót. Mivel Gábor továbbra is úgy érezte, hogy ki akarja állni ezt az erőpróbát,  eldöntötte, hogy belevág.

Úgy hallottam, hogy ezzel a kenuval már más is megpróbált átevezni az óceánon, ez igaz?

Igen, valóban volt már erre egy kísérlet egy magyar ember részéről, de különböző technikai okok miatt rövid időn belül vissza is fordult. Ha jól tudom 30 kilométerre távolodott el a partoktól. Ezt az expedíciót még a világon senki nem teljesítette, egyedül álló Gábor vállalkozása.

Az óceán átkenuzásának ötlete merült fel még valakiben, tudsz ilyenről?

Fa Nándor barátján kívül nem tudok másról. Végül azonban visszafordult barátja az útról.

Mi volt a legnehezebb ennek az útnak a megszervezésében?

A szponzori háttér kialakítása mindig komoly munka. Természetesen sokat számított ennek az útnak a megszervezésénél, hogy már van egy múltunk, ez alkalommal már fel tudtuk mutatni a páros Világ- és Guiness Rekordunkat, ami egy igen komoly referencia. Mikor első - páros Atlanti-óceán átevezés - vállalkozásunkhoz kerestünk szponzorokat, eleinte szinte mindenki szkeptikusan álltak hozzánk, kételkedett a sikerünkben. Most egyáltalán nem találkoztunk ilyennel, senkiben sem merült fel, hogy esetleg sikertelen lesz Gábor.

A legnagyobb kihívás talán az idő volt számunkra. Gáborban nyár végén fogalmazódott meg, hogy ő még idén neki akar vágni a kalandnak. Általában egy év kell, mire mindent megszervez az ember, nekünk ehelyett fél év állt rendelkezésünkre. Nagyon komoly hatásfokon kellett dolgoznunk, hogy megvalósítsuk az expedíciót.  

Mennyire veszélyes ez az út?

Az út maga elég veszélyes. Gábor épp ma is arról számolt be, hogy olyan hullámokat kap néha, amik az oldalára fordítják a kenut és néhány másodpercen keresztül zúdul a víz a fejére és Vitézre, a hajóra. Annyira megtelik vízzel a fedélzet egy része, hogy 10 percbe is beletelik, mire kifolyik. Gábor bár ki van kötve, teljes erővel kell kapaszkodnia, hogy a hajón maradjon. A másik komoly veszélyt a nagy hajók jelentik, mivel ők nem láthatják Vitézt. A kenu olyan kicsi, hogy nem látszódik a radaron, hiába van radar-reflektorral ellátva. Ennek köszönhetően a kapitánynak állandóan ébernek kell lennie, bármennyire is fáradt, 20 percenként körül kell nézni, került-e esetleg fenyegető közelségbe egy óceánjáró monstrum. Azonban azzal, hogy Gábor felkészült, tapasztalt tengerész, és úgy ment ki a vízre, hogy pontosan tudja, mik azok a szabályok, amiket be kell tartani, a kockázat minimálisra van csökkentve.

Mi történne, ha Gábor bajba kerülne? Milyen hamar érkezne a segítség?

Ha baj történne, akkor - attól függően, hogy Gábor hol jár -, az éppen felelős mentőegység megkezdené a mentés megszervezését. Először kérnék azoknak a már nyílt vízen tartózkodó hajóknak a segítségét, akik a legközelebb vannak Gáborhoz. Ha a térségben nincsen megfelelő közelségben egyetlen egy hajó sem, akkor a parti egység vonul ki. A parttól való távolság eldönti, hogy helikopterrel megvalósítható-e a mentés. Ha nem, akkor hajót indítanak a bajba jutott emberért.
A gyakorlatban azonban ez nem ilyen egyszerű. Mikor mi viharba kerültünk a közös expedíciónk alatt, és segítséget hívtunk, azt a választ kaptuk, hogy ekkora viharban nem tudnak elindulni kimenteni minket, nem kockáztathatják az embereik épségét. Sok szerencsét kívántak nekünk. Magunkra voltunk utalva. Gábor azzal a hozzáállással indult el, hogy csak magára számíthat, egyedül kell helytállnia. A tudással a fejében, és a felszerelésével fel van erre készülve.

Ha mégis mentésre kerülne a sor, a költségeket ki állja?

Valós életveszélyes helyzet esetén az emberélet megmentése nem kerül pénzbe annak, akit mentenek. Abban az esetben kellene fizetni, ha valaki a járművét, bármilyen tulajdonát szeretné, ha kimentenék.

Egy ilyen úthoz kell valamilyen speciális engedélyt kiváltani?

Nem, nem kell semmilyen külön engedély. Normál hajó papírok és útlevél elég!:)
A kikötőkben a kikötő vezetőjén múlik, hogy mennyire alapos. Van, aki minden előírt felszerelést tüzetesen átnéz, de tapasztaltunk szerint a legtöbb helyen nagyon lazán kezelik a kikötőbe érkezőket.

Milyen sűrűn beszéltek Gáborral?

Minden reggel beszélünk legalább 4-5 percet.

Hány órát evez naponta, milyen az időbeosztása?

Általában hajnalban alszik, 2-3 órától 6 óráig. Az evezést 2 órás ciklusokban csinálja. Tehát 2 órát evez, utána tart pici pihenőt. Ezalatt eszik, vagy például átöltözik, ha szükséges.

Hogyan bírja energiával, hisz rengeteget evez?

Egyrészt nagyon jó kondícióban van Gábor, hasznát veszi a sportos múltnak. Másrészről naponta 5-ször, 6-szor jóllakik, így pótolja az elveszített kalóriákat. Étrendjét vitaminok, fehérje szeletek, táplálék kiegészítők teszik teljessé.

Neked hogyan telnek a mindennapjaid, miközben itthonról támogatod Gábort?

Én a kommunikációs hátteret biztosítom, tartom a kapcsolatot a szponzorainkkal, azokkal az emberekkel, akik követik Gábort és természetesen a médiával. Riportokat adok, küldöm a Gábor által készített fotóanyagot a médiának, frissítem a weboldalt, beszámolok napi szinten Gábor helyzetéről, hogy csak néhány dolgot említsek. Nem unatkozok!

Gábor hamarosan kiköt Gran Canarián! Pontosan mikor érkezik, és találkoztok-e ott?

Igen, 5-én ér be Las Palmasba. Bécsből repülők hozzá, és ott töltünk együtt egy hetet. Gábor lehet, hogy hosszabban marad a Kanári-szigeteken, attól függ, hogy egy hét alatt mennyire sikerül kipihennie magát.

A Kanári-szigeteken fel kell tölteni újra a kenu
t élelmiszerrel, vagy már nála van minden, ami kell az óceán átevezéshez?
Már indulásnál bepakoltunk mindent, nála van az összes étel, eszköz, amire szüksége lehet. Persze, ha valami nagyon fogy, és látszik, hogy nem tartana ki az út végéig, akkor abból még szerzünk be.

Terveztek-e következő, hasonlóan nagyszabású vállalkozást? Van-e már újabb ötlet?

Természetesen! A Földkerülés vitorlás hajóval 2013 őszén! Részleteket majd azután mondunk, ha Gábor megérkezett a mostani expedícióból.

Van valami, amit kiemelnél, amit fontosnak tartasz megosztani az olvasóinkkal?

Igen! Mindenképpen szenzációs, amilyen tempóban Gábor halad. Amikor ketten eveztünk, akkor a napi átlag teljesítményünk kb. 100 km volt. Most, hogy Gábor egyedül lapátol, rendszeresen napi 75-80 km-t tesz meg. Ez óriási, hisz csak valamivel lassabb, ahhoz képest, mint mikor ketten, 24 órán keresztül hajtottuk a hajót két evezővel.

Mi lehet az oka ennek a hihetetlen tempónak?

Ez egy összetett dolog. Befolyásoló tényező a hajó formája, súlya, szerkezete. Az is fontos, hogy hogy lett bepakolva. Illetve Gábor hatalmas hangsúlyt fektet a navigációra, ami elsődleges fontosságú egy ilyen útnál. A jó navigáció megelőzi a felesleges távok megtételét. Gábor biztos, hogy Világ Rekordot állít fel, hisz ő lesz az első, aki kenuval átkel az óceánon, viszont az is egészen biztos, hogy nehéz dolga lesz annak, aki az idejét próbálja megdönteni majd valamikor a jövőben. A léc magasra került! Nagyon büszke vagyok Gáborra!

 

Rakonczay Gábor - első szakasz - célegyenes

 

Nyaraljon egy hétig kedvezményesen Tenerife szigetén! A Kanári Szigetek legszebbikén. Csak 149 euro / 8 nap / éjszaka / család.

Ezt kár lenne kihagyni! Jelentkezzen MOST!

 

 

Jelentkezés

 

Oldal elejére